Każdy turniej to gra i jeżeli startujemy w zawodach, to musimy znać zasady tej gry. Skupmy się teraz na tzw. teksturze choreografii lub głębi, jak niektórzy ją nazywają.
To właśnie choreografia i jest dobre zaprojektowanie jest kluczem do sukcesu. To, że ma być dostosowana do kategorii, w której startujemy i umiejętności zawodników jest oczywiste, ale ma spełniać kilka innych wymagań.
Niezależnie o tego jaka to jest dywizja czy cheerleadingu czy perfomance cheer chorografia ma w widzu budzić zachwyt i być po prostu dobrą rozrywką. Przypominamy tutaj, że to nie trudność elementów technicznych, a kompozycja choreografii jest tutaj omawiana. Z resztą ultra trudne elementy, które pozostają niewyeksponowane mogą nie wnieść nic. Za to dobrze zaprojektowana prosta choreografia jest w stanie spełnić swoje funkcje.
Choreografia musi być spójna z muzyką na tyle, że widz nie zdaje sobie sprawy, że widzi choreografię i słyszy muzykę. Dla niego te dwie rzeczy mają być nierozerwalne. Dlatego projektując efekty wizualne koniecznie weź po uwagę muzykę.
Czym jest zatem na tekstura choreografii? Jest to najprościej mówiąc jej wielowarstwowość. Oznacza to, że w tym samym czasie dzieje się równolegle wiele rzeczy, takich jak, zmiana poziomów, opozycje stron, prace w grupach, zmiany kierunków, a także zmiana postrzegania ustawienia, ale o tym będzie kolejny artykuł i rolki na Instagramie. Chcemy widzieć wiele struktur i elementów zaskoczenia. Powtarzalne ruchy nie są niczym, co wzbudzi aplauz. Nie zapominajmy, że występy cheerleaders są po to, aby zachęcić tłum do dopingu (to tak bardzo upraszczając).
Jak się zabrać do zmian w choreografii, której brakuje fajerwerków?
Zacznij o znalezienia momentów, gdzie energia zespołu spada. Jeśli drużyna przestaje mieć fun w danym momencie, to znaczy, że należy go zmienić. Czasami wystarczy niewielka zmiana, aby zawodnikom bardziej spodobał się dany fragment.
Następnie poszukaj momentów, gdzie dany ruch jest powtarzany. Zastanów się, czy można dany ruch zmienić lub po prostu urozmaicić. Najprostszą metodą jest zastosowanie tego samego ruchu, ale ze zmianą poziomów zawodników lub ich kierunków. I tutaj mogą być to zmiany np. w kierunkach lub poziomach ciała lub jego części. Jako przykład zmiany poziomu ciała to np. jeden zawodnik stoi, a drugi ma ugięte kolana lub jest całkowicie na podłodze, a przykładem zmiany poziomów części ciała to np. jeden zawodnik ma ręce w górze, a drugi do boków.
Choreografia to nie tylko pojedyncze ruchy, ale także obraz generalny. Spójrz na ustawienia jako formacje na parkiecie a także ustawień zawodników. Czy zawsze są w pozycji stojącej? Czy różni zawodnicy robią różne elementy w tym samym czasie i czy tworzy nam to spójną kompozycję. I zaufajcie nam, jeśli jako trenerzy i choreografowie macie wątpliwości odnośnie danego fragmentu, to sędziowie będą je mieli jeszcze większe.
Dodatkowej tekstury i elementów zaskoczenia dodają także high lighty.
#english
Every competition is a game, and if we are competing in it, we must know the rules of the game. Now let’s focus on the so-called texture of choreography or depth, as some call it.
It is the choreography and is good design that is the key to success. That it has to be tailored to the category in which we are competing and the skills of the athletes is obvious, but it has to meet several other requirements.
Regardless of what division it is, whether cheerleading or perfomance cheer choreography is supposed to excite the audience and simply be good entertainment. We remind here that it is not the difficulty of the technical elements, but the composition of the choreography that is discussed here. For the rest, ultra-difficult elements that remain unexposed may contribute nothing. For that, a well-designed simple choreography is able to fulfill its functions.
The choreography must be coherent with the music, so much so that the audience does not realize that they are seeing the choreography and hearing the music. For them, the two are supposed to be inseparable. Therefore, when designing visual effects, necessarily take the music into account.
What, then, is the texture of choreography? It is, in simplest terms, its multilayeredness. This means that at the same time there are many things going on in parallel, such as, changing levels, side oppositions, working in groups, changing directions, and changing the perception of the setting, but about that will be another article and rolls on Instagram. We want to see a lot of structure and elements of surprise. Repetitive movements are nothing that will elicit applause. Let’s not forget that cheerleaders’ performances are there to encourage the crowd to cheer (that’s oversimplifying).
How do you go about changing choreography that lacks in wow effects?
Start by finding moments where the team’s energy is dropping. If the team stops having fun at a particular moment, it means that it should be changed. Sometimes a small change is all it takes to make the players like a certain part more.
Then look for moments where a particular movement is repeated. Consider whether the movement can be changed or simply varied. The simplest method is to use the same movement, but with a change in the levels of the athletes or their directions. And here it can be changes, for example, in the directions or levels of the body or its parts. As an example of changing the level of the body is, for example, one athlete is standing and the other has his knees bent or is completely on the floor, and an example of changing the levels of body parts is, for example, one athlete has his arms up and the other to his sides.
Choreography is not just about individual movements, but also about the overall picture. Look at the settings as formations on the dance floor and also the settings of the athletes. Are they always in a standing position? Are different athletes doing different elements at the same time and does it create a cohesive composition for us. And trust us, if you as coaches and choreographers have doubts about a piece, the judges will have them even more.